Monday, October 17, 2011

Khasiat Dan Keburukan Daun Ketum


Daun Ketum

Daun Ketum yang di biak.

Hah..pernah tengok daun ketum? Pernah minum air daun ketum? Bahaya tau daun ketum ni kalau di salah gunakan. Nampak macam takde menda aje daun ni. Actually. gambar kat atas ni ialah daun ketum yang di biak, maksudkan di tanam dan di jaga. Urat pada daun berwarna putih kalau pokok ini di biak. Jika ia tumbuh di paya²...membiak sendiri...urat daunnya berwarna merah. yang membiak sendiri itu sangat power kalau kena.

Cerita daun ketum ni ada kena mengena dengan cerita penyakit kencing manis sebelum ni. Masa balik batu gajah, bila disahkan mak kena kencing manis yg tinggi, mak & ayah cuba cari altenatif lain juga untuk mengurangkan kencing manis ni dengan cara traditional. Di katakan, jika mengamal meminum air daun ketum ni, paras gula dalam darah akan mendadak turun, jika di amal, boleh menstabilkan paras gula tu. Makanya, aku dan sepupu serta mak & ayah pergi mencari daun ketum ni di sebuah kg yang sangatlah menakutkan bila dah sampai kat situ. suasana kat situ betul² macam dalam imaginasi aku rupa kg. orang bunian. Kg. Kota Bharu, perak. memang menyeramkan bila tiba di perkampungan tu. rumahnya banyak, tapi dah jadi tinggalan. tak ramai lagi yg nak duduk di kg. tu. Yg tinggal cuma orang² tua yg nak menghabiskan sisa² hidup. ada halaman yg cantek...menghijau...bersih dan nyaman. ada halaman yg semak samun...rumah pun macam tiup je angin skit boleh runtuh... tapi yg pasti...sukar untuk melihat kelibat manusia di kg tu.

Tanpa berlengah, daun ketum di carik. Dapat satu guni daun ketum. Cepat² balik sbb dah nak senja waktu tu. Kata sepupu, kg. tu keras. jangan di buat main². silap² boleh demam tak kebah berminggu². dalam perjalanan balik, ada juga terselit kerisauan. takut² ada roadblock ke...polis ke..apa ke...maklumlah..bawak daun ketum...salah tu di sisi undang². Tapi tujuannya bukan nak mabuk air ketum. tapi nak buat ubat. ambik banyak² pasal mak dah teroffer pada uncle² & auntie kat batu gajah. Depa seme teringin nak rasa. dah pulak memasing ada kencing manis. elok sgtlah tu. akhirnya seme pakat berkelah kat umah malam tu menikmati daun ketum.

Mudah aje nak buat daun ketum. Cuma bersihkan daun² tu dan masukkan dalam periuk besar. Masukkan banyak². Then rebus sehingga air dah tinggal sikit. warna air bertukar menjadi macam air kundur or air mata kucing. kalau dah tukar warna tu, boleh la tapis air rebusan tu dan tersedia untuk minum.

Jangan sesekali minum hari² dalam tempoh yg lama. Nanti boleh ketagih. bahaya tu. Untuk merawat kencing manis ni...di nasihatkan cuma minum 2,3 gelas sekali minum untuk 1 kali seminggu. Jangan banyak kali minum. Minumlah tatkala ia suam. kalau minum sejuk or suhu air mati...alamatnya boleh pucat muka. PAHIT nak mati.

Aku dah try minum juga. Satu gelas aku minum. Boleh la layan juge skit2. Di sebabkan aku ni perokok. satu gelas x cukup untuk mengkhayalkan aku. masuk gelas ke-2...dah menampakkan kesan. badan rasa best. boleh layan apa je. aku amik keputusan lepas minum tu aku tido. layan sungguh. lena ya amat.

Malam tu habis satu guni di rebus daun ketum tu dan airnya di bahagi sikit sorang pada yg ada kencing manis. Seme nya layan air ketum malam tu. Hhahaa.. terfikir juge..kalo polis tau ni, mau tido lokap seme malam ni. tapi apa nak takut padal salah sorang uncle aku polis dan dia pun layan air ketum malam tu bersama-sama.kikikiki.